Het activiteitenverslag van citydev.brussels voor 2022 staat online!

Goeiedag,

Vlak voor haar 50ste verjaardag bouwt citydev.brussels meer dan ooit aan de stad van morgen.

In 2022 slorpte onze coördinerende rol in de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen heel wat van onze aandacht op (dat legt Benjamin Cadranel uit in het filmpje over onze Oekraïneopdracht), maar toch haalden we opnieuw een aantal mijlpalen op weg naar de doelstellingen van onze beheersovereenkomst voor 2021-2025.

We huldigden twee nieuwe kmo-parken in: NorthCity in Haren en NovaCity in Anderlecht. In 2022 boekten we ook heel wat vooruitgang op de CityCampus-werf in Anderlecht. Vorige maand huldigden we dat project in. Daarmee staat onze teller van parken voor productieactiviteiten in de stad op 8.

Verder hebben we vol enthousiasme verschillende pilootprojecten op de rails gezet (bedrijfswoningen, transformatie van kantoren in woningen, onze eerste houtbouwprojecten ...), en hebben we mijlpalen bereikt in de ontwikkeling van tal van gemengde projecten (opdracht voor LionCity in Sint-Jans-Molenbeek uitgeschreven, opdracht voor StarCity in Haren gegund, inschrijvers voor BridgeCity in Brussel geselecteerd) en van andere publieke woningen.

Daarnaast sleutelden we grondig aan ons businessmodel. Dat is nu afgestemd op de nieuwe economische realiteit in Brussel en de rest van de wereld. We gaan bijvoorbeeld woningen verkopen via een erfpachtformule. Terwijl bouwen duurder wordt, houden wij onze woningen zo betaalbaar. We passen ook onze erkenningscriteria en incentives aan om bedrijven een duwtje in de rug te geven richting Shifting Economy. En we hebben onze bestekken volledig herzien: we namen er erg ambitieuze criteria in op om projecten te ontwikkelen die uitmunten qua duurzaamheid en circulariteit.

Ontdek dat alles en nog veel meer in ons activiteitenverslag van 2022. Graag de essentie in een notendop? Dan zit u goed met onze 8 filmpjes. Op zoek naar meer informatie over een thema? Grasduin dan naar hartenlust op de website.

Aarzel niet om ons te contacteren voor meer info over een bepaald onderwerp of project.

Decamps Barbara

Communication Manager, citydev.brussels

Persberichten in je mailbox

citydev.brussels is een instelling van openbaar nut die instaat voor de stedenbouwkundige ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met vastgoedprojecten vervult deze Brusselse instelling 3 opdrachten.

Bij haar oprichting in 1974 kreeg citydev.brussels de opdracht om bedrijven naar het Brussels gewest te halen en ze daar te houden. Dat moet de economische ontwikkeling van het gewest bevorderen en jobs voor Brusselaars creëren. Concreet biedt citydev.brussels kwaliteitsvol bedrijfsvastgoed aan tegen interessante voorwaarden. In haar portefeuille zitten gebouwen van alle maten: zo kunnen bedrijven er terecht in hun verschillende ontwikkelingsfasen.

Sinds 1988 heeft citydev.brussels nog een andere opdracht: particulieren ertoe aansporen om in het Brussels gewest te komen wonen. Daarvoor bouwt ze, in samenwerking met de privésector, geconventioneerde woningen. Dat zijn nieuwbouwkoopwoningen voor mensen met een middeninkomen. Dankzij de 30 % subsidies van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan de instelling haar woningen tegen een lagere prijs verkopen.

Tot slot ontwikkelt citydev.brussels sinds de jaren 2000 ook gemengde projecten. Die complexe, ambitieuze projecten combineren diverse soorten woningen, bedrijfsruimten, basisinfrastructuur (wegen, riolering ...), handelszaken, openbare ruimten, collectieve voorzieningen en alles wat het weefsel van een stad of wijk kan herstellen of er opnieuw dynamiek kan brengen.

Dankzij haar goede milieubeheer draagt citydev.brussels al sinds 2001 het label Ecodynamische Onderneming. Sinds 2007 voldoen alle nieuwe projecten van citydev.brussels aan de lage-energienorm, en sinds 2009 aan de passief- of zelfs nulenergienorm.

Kerncijfers