Mairesse Garden in Sint-Gillis - Opdracht voor werken gegund

Aannemer Louis De Waele gaat vastgoedproject Mairesse Garden op Munthofstraat 137-139 in Sint-Gillis bouwen. Voor het project sloeg de gemeente Sint-Gillis de handen in elkaar met citydev.brussels. Resultaat: er komen 9 woningen, een kinderopvang en een openbaar park binnen in het huizenblok. Normaal gaat de eerste spade begin mei de grond in. Zo zouden de buurtbewoners al in de lente van 2023 kunnen genieten van het nieuwe park.

In oktober 2017 delegeerde de gemeente Sint-Gillis deze opdracht aan citydev.brussels: de voormalige Renaultgarage transformeren en zo nieuw leven blazen in de zone tussen de Hallepoort, het hogergelegen deel van Sint-Gillis en de Berckmans-Munthofwijk. Het project past in duurzaam wijkcontract Voorplein-Morichar.

In maart 2019 kreeg architectenbureau Urban Platform de opdracht om Mairesse Garden te ontwerpen. De stedenbouwkundige vergunning zat in juni 2020 in de bus. De gunning van de opdracht voor werken aan Louis De Waele is de laatste stap vóór de start van de eigenlijke bouwwerken.

In Mairesse Garden komen er 9 geconventioneerde koopwoningen met 2 of 4 slaapkamers. Het worden passieve doorzonappartementen - maximale lichtinval en natuurlijke ventilatie in de zomer gegarandeerd! Met een fietsenstalling met 30 plaatsen zet het project ook in op zachte mobiliteit. Verder benutten we de daken optimaal: naast de intensieve groendaken komen er fotovoltaïsche panelen. En in de gemeentelijke crèche, die twee verdiepingen zal beslaan, kunnen op termijn 28 kinderen terecht.

Bovendien is de heraanleg van het Coenenpark onlosmakelijk verbonden met het project: het park binnen in het huizenblok zal uitgroeien tot een gemeentetuin. Dat moet ook de leefomgeving van de wijkbewoners verfraaien. In het project komt er namelijk een rechtstreekse toegang naar het openbare park.

Nog een bijzonderheid: de voorgevel van het huidige woonhuis blijft bewaard. En de bakstenen van het gebouw dat voor de sloop is bestemd? Die worden grotendeels opnieuw gebruikt voor de buiteninrichting. Tot slot zijn alle materialen recycleerbaar.

Charles Picqué, burgemeester van Sint-Gillis, en Willem Stevens, schepen van Wijkcontracten, zijn verheugd dat de werken gegund zijn: “Publieke woningen bouwen, meer kinderopvang voorzien en kwaliteitsvolle openbare ruimten aanleggen: allemaal prioriteiten van de meerderheidspartij in onze gemeente. Dit project knapt een volledig huizenblok op – daar hebben de bewoners enkel baat bij. Mairesse Garden is ook het bewijs dat overheidsinstanties sterker staan wanneer ze samenwerken.”

Lokale overheden kunnen met het volste vertrouwen terecht bij citydev.brussels: wij hebben heel wat ervaring met gedelegeerde vastgoedopdrachten. Mairesse Garden is daar een voorbeeld van. Gemeentes komen trouwens de laatste jaren meer en meer bij ons aankloppen voor van die kleinere projecten, vaak met voorzieningen zoals een school of een kinderopvang”, zegt Benjamin Cadranel, administrateur-generaal van citydev.brussels.