Het activiteitenverslag van citydev.brussels voor 2020 staat online!

Beste journalist(e),

2020 was een jaar als geen ander. In ons activiteitenverslag blikken we erop terug en hebben we vooral oog voor de hoogtepunten. Zo bleven onze medewerkers er tijdens de crisis onverdroten tegenaan gaan, ook al zag hun typische werkdag er plots heel anders uit. En onze fablabs sloegen spontaan de handen in elkaar om persoonlijke beschermingsmiddelen te maken. Verder zetten we ons mee in om productieactiviteiten een plek in de stad te geven én bezorgden we 260 gezinnen een nieuwe thuis. Als klap op de vuurpijl sloten we een nieuwe beheersovereenkomst met de Brusselse regering. Dat document bepaalt onze koers voor de komende vijf jaar.

Ontdek de mijlpaalprojecten van 2020 en bekijk de interviews met onze leidinggevenden, die de balans opmaken van het afgelopen jaar. Raadpleeg zeker ook onze financiële resultaten en de kerncijfers van 2020.

Graag meer info over een bepaald onderwerp of project? We staan voor u klaar.

Decamps Barbara

Communication Manager, citydev.brussels

Persberichten in je mailbox

citydev.brussels is een instelling van openbaar nut die instaat voor de stedenbouwkundige ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met vastgoedprojecten vervult deze Brusselse instelling 3 opdrachten.

Bij haar oprichting in 1974 kreeg citydev.brussels de opdracht om bedrijven naar het Brussels gewest te halen en ze daar te houden. Dat moet de economische ontwikkeling van het gewest bevorderen en jobs voor Brusselaars creëren. Concreet biedt citydev.brussels kwaliteitsvol bedrijfsvastgoed aan tegen interessante voorwaarden. In haar portefeuille zitten gebouwen van alle maten: zo kunnen bedrijven er terecht in hun verschillende ontwikkelingsfasen.

Sinds 1988 heeft citydev.brussels nog een andere opdracht: particulieren ertoe aansporen om in het Brussels gewest te komen wonen. Daarvoor bouwt ze, in samenwerking met de privésector, geconventioneerde woningen. Dat zijn nieuwbouwkoopwoningen voor mensen met een middeninkomen. Dankzij de 30 % subsidies van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan de instelling haar woningen tegen een lagere prijs verkopen.

Tot slot ontwikkelt citydev.brussels sinds de jaren 2000 ook gemengde projecten. Die complexe, ambitieuze projecten combineren diverse soorten woningen, bedrijfsruimten, basisinfrastructuur (wegen, riolering ...), handelszaken, openbare ruimten, collectieve voorzieningen en alles wat het weefsel van een stad of wijk kan herstellen of er opnieuw dynamiek kan brengen.

Dankzij haar goede milieubeheer draagt citydev.brussels al sinds 2001 het label Ecodynamische Onderneming. Sinds 2007 voldoen alle nieuwe projecten van citydev.brussels aan de lage-energienorm, en sinds 2009 aan de passief- of zelfs nulenergienorm.

Kerncijfers