Tivoli GreenCity wint nu ook op de Gouden Regels voor Stedenbouw

Gisterenavond viel Tivoli GreenCity, de grootste duurzame wijk van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in de prijzen op de Gouden Regels voor Stedenbouw. Dat is intussen alweer de zevende prijs voor het iconische project.

Tivoli GreenCity ging aan de haal met de “Prijs van een nieuwbouwproject of –complex”, een van de vijf categorieën bij de Gouden Regels voor Stedenbouw. Die prijs onderscheidt een nieuwbouwproject of -complex dat een positieve impact heeft op het huizenblok en de wijk, en zo bijdraagt tot de bevordering van hun identiteit. Behalve de wezenlijke architecturale kenmerken van het project beloont de prijs ook de toepasselijkheid van de integratie ervan in de stedelijke omgeving, met andere woorden de talrijke raakvlakken van het project met het bebouwde stadsweefsel en met de openbare ruimten waarvan het deel uitmaakt.

De Gouden Regels voor Stedenbouw worden om de twee jaar uitgereikt. De wedstrijd wil de aandacht van het grote publiek, stedenbouwkundigen en overheden vestigen op projecten die als voorbeeld kunnen dienen op het vlak van ontwikkeling en harmonieuze integratie. De jury maakte de winnaars van deze editie op 21 november bekend in het Arsenaal in Brussel.

De prijs richt nogmaals de schijnwerper op de kwaliteiten van Tivoli GreenCity, dat een voorbeeldwijk wil zijn op het vlak van duurzame ontwikkeling, sociale en functionele gemengdheid en integratie in een dichte, gemengde stadsomgeving.

De wijk bestaat uit een economisch gedeelte, dat in april 2016 werd ingehuldigd, en een woongedeelte, dat in juni 2019 werd ingehuldigd. Het project blies nieuw leven in een verlaten terrein van 4,5 hectare op een boogscheut van het kanaal en Thurn & Taxis. Dat leidde tot een nieuwe harmonieuze dynamiek in de hele wijk.

“Tivoli GreenCity heeft al heel wat prijzen weggekaapt in verschillende wedstrijden rond duurzame ontwikkeling. Deze prijs beloont niet alleen de architecturale kwaliteit en de energieprestaties van het project, hij vestigt ook de aandacht op de sociale cohesie die we in de nieuwe wijk willen brengen, én op alle andere troeven van de wijk (crèches, winkels, openbare ruimten …) die er mee voor zorgen dat Brussel zal uitgroeien tot een buurtstad,” aldus Benjamin Cadranel, administrateur-generaal van citydev.brussels.

Het economische deel, greenbizz.brussels, werd ontworpen door architectesassoc+ en gebouwd door BAM Contractors. Naast een incubator voor bedrijven en start-ups uit de duurzame economie zijn er ook productieruimten voor kmo’s.

Het woongedeelte is van de hand van de tijdelijke vereniging Adriana (CERAU, Atelier 55, Atlante, YY Architecture en Éole) en werd opgetrokken door Parbam. Het telt 397 woningen, waarvan 271 geconventioneerde koopwoningen van citydev.brussels en 126 sociale huurwoningen van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij en de Lakense Haard. Er zijn ook twee crèches met elk 62 plaatsen en 770 m² voor professionele activiteiten. De infrastructuur bestaat uit ongeveer 10.000 m² openbare ruimten: drie nieuwe straten, een plein van 2.000 m² met bomen en een promenade van 1.000 m².

Decamps Barbara

Communication Manager, citydev.brussels

Persberichten in je mailbox

citydev.brussels is een instelling van openbaar nut die instaat voor de stedenbouwkundige ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met vastgoedprojecten vervult deze Brusselse instelling 3 opdrachten.

Bij haar oprichting in 1974 kreeg citydev.brussels de opdracht om bedrijven naar het Brussels gewest te halen en ze daar te houden. Dat moet de economische ontwikkeling van het gewest bevorderen en jobs voor Brusselaars creëren. Concreet biedt citydev.brussels kwaliteitsvol bedrijfsvastgoed aan tegen interessante voorwaarden. In haar portefeuille zitten gebouwen van alle maten: zo kunnen bedrijven er terecht in hun verschillende ontwikkelingsfasen.

Sinds 1988 heeft citydev.brussels nog een andere opdracht: particulieren ertoe aansporen om in het Brussels gewest te komen wonen. Daarvoor bouwt ze, in samenwerking met de privésector, geconventioneerde woningen. Dat zijn nieuwbouwkoopwoningen voor mensen met een middeninkomen. Dankzij de 30 % subsidies van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan de instelling haar woningen tegen een lagere prijs verkopen.

Tot slot ontwikkelt citydev.brussels sinds de jaren 2000 ook gemengde projecten. Die complexe, ambitieuze projecten combineren diverse soorten woningen, bedrijfsruimten, basisinfrastructuur (wegen, riolering ...), handelszaken, openbare ruimten, collectieve voorzieningen en alles wat het weefsel van een stad of wijk kan herstellen of er opnieuw dynamiek kan brengen.

Dankzij haar goede milieubeheer draagt citydev.brussels al sinds 2001 het label Ecodynamische Onderneming. Sinds 2007 voldoen alle nieuwe projecten van citydev.brussels aan de lage-energienorm, en sinds 2009 aan de passief- of zelfs nulenergienorm.

Kerncijfers