Persbericht

Werk ligt niet stil tijdens lockdown: heel wat vergunningen afgeleverd, teams gemotiveerder dan ooit

Tijdens de lockdown werden er drie stedenbouwkundige vergunningen en twee milieuvergunningen afgeleverd. Op bijna alle lopende werven is het werk intussen hervat.

Ook tijdens de lockdown zetten de teams van citydev.brussels alles op alles om hun projecten op te volgen en met de beschikbare middelen hun opdracht waar te maken: vandaag de stad van morgen bouwen.

Zo namen een aantal projecten in Anderlecht een belangrijke horde in de aanloop naar hun verwezenlijking.

Voor CityGate I – Goederen werden de stedenbouwkundige en de milieuvergunning uitgereikt. De werken zou dus begin 2021 van start moeten gaan en eind 2022 klaar zijn. Het project maakt deel uit van het grote CityGate-programma en omvat 96 geconventioneerde woningen, een crèche, 1.800 m² polyvalente ruimten (winkels, kantoren, voorzieningen ...) en een multifunctioneel gebouw van 4.000 m².

CityCampus, het resultaat van een samenwerking met de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) en de Anderlechtse Haard, heeft ook zijn stedenbouwkundige vergunning en milieuvergunning op zak. Het startschot voor de werken wordt normaal gezien in de tweede helft van augustus gegeven. In de zomer van 2023 zouden ze klaar moeten zijn. In dit gemengde project op een steenworp van de CERIA- en COOVI-campussen komt een kmo-park van 5.000 m² (18 ateliers) voor de agrovoedingssector, naast 70 sociale woningen en 293 studentenwoningen.

Tot slot is voor NovaCity-Zuid de milieuvergunning afgeleverd. De stedenbouwkundige vergunning voor dit project werd al in januari uitgereikt. NovaCity-Zuid omvat 63 geconventioneerde woningen, 4.649 m² bovengrondse bruto-oppervlakte ateliers, 1.259 m² bovengrondse bruto-oppervlakte showrooms, 1.652 m² bovengrondse bruto-oppervlakte kantoren, 3.686 m² openbare ruimte en 5.364 m² buitenruimten voor de economische activiteiten. De woningen komen boven de bedrijfsruimten. Zo zullen beide functies een harmonieus geheel vormen. De werken kunnen dit jaar in september beginnen, en zouden in de tweede helft van 2022 afgerond moeten zijn.

De projectbeheerders van NorthCity in Haren zitten ook niet stil: zij staan op het punt de aannemer aan te wijzen die dan rond het bouwverlof de werken mag aanvatten. Het project wordt ontwikkeld in samenwerking met Futurn en Inclusio en omvat 9.825 m² sociale woningen en ruim 15.000 m² ateliers. Een twintigtal ateliers zal worden verkocht, de overige 19 worden verhuurd tegen de voorwaarden van citydev.brussels.

Bovendien lagen de werken op bepaalde werven enkele weken stil. Intussen trokken ze weer op gang, maar wel op een lager pitje zodat de bouwvakkers onder meer de afstandsregels kunnen naleven.

citydev.brussels bedankt elk van haar partners en de Brusselse administraties die er mee voor zorgden dat de ontwikkeling van deze projecten zo weinig mogelijk vertraging oploopt. Dat is belangrijk, zeker omdat die nieuwe projecten een concreet antwoord zijn op een uitdaging die nu actueler dan ooit is: economische en menselijke activiteiten harmonieus met elkaar verweven in hartje stad.

Decamps Barbara

Communication Manager, citydev.brussels

Persberichten in je mailbox

citydev.brussels is een instelling van openbaar nut die instaat voor de stedenbouwkundige ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met vastgoedprojecten vervult deze Brusselse instelling 3 opdrachten.

Bij haar oprichting in 1974 kreeg citydev.brussels de opdracht om bedrijven naar het Brussels gewest te halen en ze daar te houden. Dat moet de economische ontwikkeling van het gewest bevorderen en jobs voor Brusselaars creëren. Concreet biedt citydev.brussels kwaliteitsvol bedrijfsvastgoed aan tegen interessante voorwaarden. In haar portefeuille zitten gebouwen van alle maten: zo kunnen bedrijven er terecht in hun verschillende ontwikkelingsfasen.

Sinds 1988 heeft citydev.brussels nog een andere opdracht: particulieren ertoe aansporen om in het Brussels gewest te komen wonen. Daarvoor bouwt ze, in samenwerking met de privésector, geconventioneerde woningen. Dat zijn nieuwbouwkoopwoningen voor mensen met een middeninkomen. Dankzij de 30 % subsidies van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan de instelling haar woningen tegen een lagere prijs verkopen.

Tot slot ontwikkelt citydev.brussels sinds de jaren 2000 ook gemengde projecten. Die complexe, ambitieuze projecten combineren diverse soorten woningen, bedrijfsruimten, basisinfrastructuur (wegen, riolering ...), handelszaken, openbare ruimten, collectieve voorzieningen en alles wat het weefsel van een stad of wijk kan herstellen of er opnieuw dynamiek kan brengen.

Dankzij haar goede milieubeheer draagt citydev.brussels al sinds 2001 het label Ecodynamische Onderneming. Sinds 2007 voldoen alle nieuwe projecten van citydev.brussels aan de lage-energienorm, en sinds 2009 aan de passief- of zelfs nulenergienorm.

Kerncijfers