Woningproductie gaat gestaag voort tijdens coronacrisis - 259 nieuwe geconventioneerde woningen opgeleverd in 2020

Brussel, 8 december 2020 – De economie slabakt door corona. Toch slaagden de teams van citydev.brussels erin de voorbije maanden vier werven af te sluiten. Zo konden ruim 259 gezinnen verhuizen naar ​ hun eigen woning in het Brussels Gewest.

Aan het kanaal in Sint-Jans-Molenbeek, tussen de Nijverheidskaai en de Schipstraat, namen van de zomer de bewoners van het Nautica-project hun intrek in de 43 woningen. Het woongebouw, de vrucht van een projectoproep die we in februari 2016 uitschreven, omvat ook een winkel van 300 m². Het werd ontwikkeld door promotor S.F. & Partners en architectenbureau GS3 architectes associés.

De 53 uiterst energiezuinige woningen van project Vandergoten, vlak bij het Emile Bockstaelplein in Laken, zijn sinds oktober ook bewoond. Het is een bijzonder ambitieus project qua kringloopeconomie: de bakstenen van het oude gebouw werden hergebruikt als gevelstenen van het nieuwe. Promotor Eiffage Development en architectenbureau R²D² Architecture werkten ook samen met Travie, een maatwerkbedrijf voor mensen met een lichte handicap. Zij bikten de oude bakstenen af. Het project sleepte in 2017 bovendien een be.circular-prijs van Leefmilieu Brussel in de wacht. ​

Het laatste deel van project M-Square in Sint-Jans-Molenbeek, kavel E, is ook opgeleverd. De 45 geconventioneerde woningen zijn nu bewoond. Ze zijn het resultaat van onze projectoproep uit 2015 en werden gebouwd door onze partners DDS+, Burco en Thomas & Piron.

Tot slot is ook CityGate I - Kuborn klaar. Dat is het eerste deel van het grote CityGate-programma dat 130.000 m² van de Biestebroekwijk en de kanaalzone in Anderlecht ingrijpend zal veranderen. Die eerste fase omvat 118 woningen en een winkel van 444 m². Het project werd ontwikkeld door de vereniging van promotors Pargesy - Kempenland - Belfius Immo en ontworpen door architectenbureau BURO II & Archi+I.

Tijdens deze bijzonder moeilijke tijd hebben de teams van citydev.brussels vastberaden doorgewerkt. Ze weten immers wat voor impact de opdracht van de instelling heeft op de levenskwaliteit van de Brusselaars”, aldus Benjamin Cadranel, administrateur-generaal van citydev.brussels, die zo zijn dankbaarheid uit aan de andere ambtenaren van citydev.brussels.
Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: “De crisis die we doormaken, brengt de ongelijkheid op het vlak van huisvesting nog scherper tot uiting. De bouw van openbare woningen moet meer dan ooit onze prioriteit zijn. Citydev stelt alles in het werk om die doelstelling waar te maken. Met 259 nieuwe woningen dragen we weer een steentje bij aan de Brusselse openbare huisvesting. Dat stemt ons tevreden. Laten we zo voortdoen!”