Nieuwe woonwijk Bourgeoishof in Sint-Agatha-Berchem

citydev.brussels en Immobel kondigen trots de voltooiing van het project Bourgeoishof in Sint-Agatha-Berchem aan. De twaalf eengezinswoningen en de 78 passieve en lage-energieappartementen luiden een nieuwe toekomst in voor deze site waarop vroeger het Frans Hospitaal gevestigd was.

Een plek met een rijke geschiedenis

Deze site, gelegen langs de Josse Goffinlaan in Sint-Agatha-Berchem tussen het Dokter Schweitzerplein en de Basiliek van Koekelberg, vormt een belangrijk stuk geschiedenis van de gemeente. Gedurende meer dan zestig jaar huisvestte ze immers de gebouwen van het Frans Hospitaal. In het hoofdgebouw, gebouwd eind jaren 1920, bevonden zich de administratieve functies, de kamers, de afdeling radiotherapie, de apotheek en de operatiezaal. Twee paviljoenen langs de weg boden toegang tot de verschillende diensten van het ziekenhuis. Toen de diensten van het ziekenhuis in de jaren 1980 verhuisden, raakten de gebouwen in verval. Tussen 1990 en 1992 verwierf citydev.brussels de site om ze nieuw leven in te blazen. Alle gebouwen werden afgebroken, behalve het hoofdgebouw dat wegens zijn architecturale en patrimoniale karakter behouden en gerenoveerd werd.

Een project in verschillende fasen

Tijdens de eerste fase in 2008 bouwde citydev.brussels al 12 geconventioneerde eengezinswoningen. De laatste fase van het project Bourgeoishof realiseerde citydev.brussels in privaat-publiek partnerschap met Immobel, via de naamloze vennootschap Noordwarande. Het begin van een nieuw leven voor de buurt: 9 gebouwen met in totaal 78 appartementen, 68 ondergrondse parkeerplaatsen en 10 buitenparkeerplaatsen. 36 appartementen zijn geconventioneerde citydev.brussels-woningen met één of twee slaapkamers, verdeeld over vier gebouwen met drie of vier verdiepingen. De gebouwen zijn ontworpen door studiebureau Franz Dupont. Ze voldoen aan de passiefnorm en zijn uitgerust met balansventilatie. In deze appartementen zijn geen radiatoren, en toch heerst er zowel in de winter als in de zomer een aangename temperatuur. De gelijkvloerse woningen liggen anderhalve meter boven het straatniveau. Hierdoor is er een optimale lichtinval en kunnen de bewoners volop van hun tuin of terras genieten.

Het gedelegeerd bouwheerschap werd toevertrouwd aan het Consortium Immobilier Général, dat momenteel de laatste appartementen van het project levert en instaat voor de verkoop van de laatste niet-geconventioneerde woningen die nog te koop staan.

Benjamin Cadranel, administrateur-generaal van citydev.brussels: "Bourgeoishof is een mooi voorbeeld van wat citydev.brussels kan realiseren op het vlak van stedelijke opwaardering. Dit project brengt een nieuwe dynamiek op een site die sinds de jaren 1980 in verval was, en sluit bovendien harmonieus aan op het bestaande Brusselse patrimonium."

Alexander Hodac, gedelegeerd bestuurder van Immobel, is bijzonder verheugd dat hij heeft kunnen meewerken aan een ambitieus project dat gepast antwoordt op de demografische uitdaging en de grondschaarste in het Brussels gewest.

Alexander Hodac Administrateur Délégué / CEO, Immobel
Alexander Hodac Administrateur Délégué / CEO, Immobel