Persbericht- Inhuldiging van het project Dubrucq

Een stijlvol nieuw passiefgebouw met 13 appartementen en zicht op het park van Thurn&Taxis

citydev.brussels huldigt vandaag het project Dubrucq in: 13 passieve nieuwbouwwoningen in Sint-Jans-Molenbeek. De medewerkers van citydev.brussels regisseerden het project van a tot z, daarin bijgestaan door een architectenteam. Het is een van de vele projecten in de buurt die deze voormalige industriewijk omvormen tot een duurzame wijk

citydev.brussels huldigt vandaag haar project Dubrucq in, op de hoek van de Jean Dubrucqlaan en de Scheldestraat in Sint-Jans-Molenbeek. Ze realiseerde dit project in eigen beheer, in samenwerking met architectenbureau R2D2 en aannemer In Advance. Het project is misschien klein (slechts 13 appartementen), maar toch symbolisch voor de instelling want het getuigt van de wil van citydev.brussels om mee te werken aan het herstel van deze buurt die volop aan het veranderen is door hoge eisen te stellen aan de architecturale kwaliteit. Dubrucq ligt tussen metrostations Belgica en Pannenhuis. Het is een passiefgebouw van vier verdiepingen met in totaal 13 appartementen, 22 fietsstaanplaatsen en 13 ondergrondse autostaanplaatsen. Acht appartementen hebben een terras van 15 m² en de twee gelijkvloerse appartementen hebben een eigen tuin. De zuidoostelijk gerichte achtergevel kijkt uit op het park van Thurn&Taxis. Het gebouw is toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit: de inkom heeft een rolstoelvriendelijke helling en er zijn ruime autostaanplaatsen voorbehouden voor personen met beperkte mobiliteit in de ondergrondse parking.

Dubrucq bevestigt eens te meer het commerciële succes van de citydev.brussels-woningen: nagenoeg alle woningen zijn al verkocht. Het project heeft dan ook heel wat troeven: driedubbele beglazing, balansventilatie, zonnepanelen, een groendak, gemeenschappelijke lokalen voor fietsen en kinderwagens, de opvang van regenwater voor de schoonmaak van de gemeenschappelijke delen en het sproeien van de tuin ... Er is volop ingezet op duurzame technieken en materialen, wat precies in lijn ligt met de doelstellingen van citydev.brussels inzake duurzame ontwikkeling. De energieprestaties, de duurzame bouwwijze en de milieuprestaties van Dubrucq zetten de toon voor de gedaanteverwisseling van de buurt naar een duurzame wijk.

De vormgeving van het gebouw is zeer geslaagd. De voorgevel is bekleed met rood cederhout. Er zijn speelse volumes in verwerkt: de gevelelementen zijn afwisselend verticaal en horizontaal aangebracht waardoor de gevel diepte krijgt. De claustra's op de voor- en achtergevel zorgen voor privacy en laten tegelijkertijd licht in het gebouw. De architectuur van Dubrucq gaat in dialoog met het door de gemeente opgetrokken gebouw aan de overkant van de straat. De gebouwen vormen samen een soort van toegangspoort van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek op de grens met Laken.

"Dit nieuwbouwproject draagt letterlijk en figuurlijk een steentje bij tot de herontwikkeling van de buurt. Dubrucq is immers een van de vele gebouwen die de Kanaalzone een nieuw gezicht zullen geven", aldus Denis Grimberghs, voorzitter van citydev.brussels. "Ik ben trots op het team van citydev.brussels, ze hebben uitstekend werk geleverd. In samenwerking met architectenbureau R2D2 en algemeen aannemersbedrijf In Advance hebben zij de visie van citydev.brussels gestalte gegeven, namelijk die van een stad waar het fijn is om te wonen."

Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: "Het is een waar genoegen om hier vandaag een gebouw in te huldigen met zoveel troeven. Dubrucq ligt vlakbij het Kanaal en maakt deel uit van de lopende en toekomstige projecten die de visie van de Brusselse regering in deze zone wind in de zeilen geven. Het is een gebouw met een uiterst kwaliteitsvolle architectuur dat naadloos opgaat in de stedelijke ruimte van de wijk."

Barbara Decamps Communication Manager, Citydev.brussels