Persbericht - Tivoli GreenCity kaapt Belgische Energie- en Milieuprijs weg

Gisterenavond won Tivoli GreenCity, de grootste duurzame wijk van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Belgische Energie- en Milieuprijs in de categorie “Sustainable Building”.

Het Tivoli GreenCity-project is in de prijzen gevallen op de Environment & Energy Awards: het sleepte de “Sustainable Building Award” in de wacht. In totaal zijn er negen categorieën waarin een award wordt uitgereikt. Deze prijs erkent een opmerkelijke inspanning van eigenaars, architecten, projectontwikkelaars en/of aannemers om privéwoningen, kantoren en/of commerciële of industriegebouwen duurzamer te maken. Hij beloont de inplantingskeuze, de ontwerpelementen en de materiaalkeuze die de milieu- en energie-impact van de bouw/renovatie en het gebruik van gebouwen verminderen.

Op 7 juni 2018 maakte de jury de namen van de winnaars bekend in het BEL op Thurn & Taxis in Brussel. Het was de 13de editie van de Environment & Energy Awards. Sinds 2006 heeft de Energie- en Milieuprijs al hulde gebracht aan meer dan 2.300 Belgen (burgers, ondernemingen, instellingen, verenigingen, scholen, administraties ...) die alleen of via hun organisaties op een uitzonderlijke manier hebben meegebouwd aan een duurzame toekomst op lokaal, regionaal en nationaal niveau en zich inzetten voor toekomstige generaties.

In Tivoli GreenCity, waarvan de werken tegen het einde van het jaar af zullen zijn, komen 397 woningen: 271 geconventioneerde woningen (citydev.brussels) en 126 sociale huurwoningen (Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij/Lakense Haard). Het project omvat ook 2 crèches met telkens 62 plaatsen en 770 m² handelsruimte. Qua infrastructuur komt er zo'n 10.000 m² openbare ruimte: 3 nieuwe wegen, een plein met bomen van 2.000 m² en een promenade van 1.000 m².

Tivoli GreenCity moet een harmonieuze verbinding creëren tussen de bestaande, dichte woonwijk in Laken en de industriezone van de Haven van Brussel, door de herclassificatie van de braakliggende stadssite die tussen die twee entiteiten ligt. Op deze plek wordt een nieuwe gemengde wijk ontwikkeld waar wonen en werken functioneel en sociaal in dialoog gaan.

Het project heeft bovendien ambitieuze doelstellingen op het vlak van milieubescherming: laag energieverbruik, biodiversiteit, productie van groene energie, rationeel waterbeheer, sensibilisering en burgerparticipatie.

“Het verheugt ons dat het baanbrekend ontwerp voor een duurzame wijk, waar onze teams al sinds 2011 aan sleutelen, vandaag wordt beloond. Die erkenning is een hele opsteker voor al onze teams en voor alle partners die mee hebben gewerkt aan deze ambitieuze nieuwe voorbeeldwijk met grote toegevoegde maatschappelijke waarde”, voegt Benjamin Cadranel, administrateur-generaal van citydev.brussels, toe.